петък, 8 декември 2017 г.

Правилото 12 х 12 х 12 за успешен нетуъркинг

автор: д-р Айвън Майснер

Ако спазвате внимателно трите части на това правило, бихте могли да се научите да изграждате успешно мрежа от контакти

Възприятието е реалност. Колко пъти сте чували това? Вероятно достатъчно, за да разберете, че начинът, по който се възприемате, действително засяга бизнеса, за който работите (или не работите) с други хора. Това е особено вярно, когато става дума за работа в мрежа и когато срещате някого за пръв път. 
Затова правилото 12 x 12 x 12 става толкова важно.


Основата на това правило се крие в три въпроса:1. Как изглеждате от разстояние 12 крачки? Вписвате ли се?2. Как се представяте на разстояние 12 инча? Дали държанието и езикът на тялото ви кореспондира с първото направено от вас впечатление?3. Кои са първите 12 думи, които произнасяте?

Това, за което става дума, е колко е важно да създадете правилното възприятие за себе си и за вашия бизнес. Нека си го кажем направо: като бизнесмен, около вас се случват много неща. Но повечето потенциални клиенти не се интересуват от това как се справяте или колко топки имате във въздуха. Те просто искат да разберат дали сте потенциално решение на проблема, който имат, и първоначалното възприятие за вас е ключово при вземането на решение.

Същото важи с пълна сила за потенциални партньори.Те искат да разберат дали могат да ви се доверят и да ви препоръчат – на хора (а понякога клиенти), с които имат добри отношения. Имате ли отношение, с което да не накърните тяхното добро име тогава, когато ви препоръчат? Правилно или не, първоначалното възприятие за вас самите ще играе голяма роля в отговора на този въпрос.

Ето в това е тайната на правилото 12 х 12 х 12. Погледът към вас чрез перспективата на другите хора (познати или партньори), който ви показва как точно да оптимизирате тези възприятия. Това не означава да ги манипулирате или заблуждавате – опитните хора биха могли да видят отвъд това. Нито пък означава да се проверявате сами всеки път. Това, за което става дума, е фината настройка на уменията ви за нетуъркинг, за да избегнете неправилна стъпка. 

Нека хвърлим бърз поглед върху основните моменти от правилото 12 х 12 х 12.

  • Огледайте се (буквално), преди да отидете на събитие:

Ще се изненадате колко много хора се провалят в момента на първото впечатление. Ако ви предстои работна закуска с търговска цел, не отивайте в ежедневен вид. Вместо това облечете хубав костюм или нещо по-специално. Нужно е да сте добре отпочинали и с ясно съзнание, когато посещавате сутрешна нетуъркинг сесия – направете съзнателно усилие да се наспите предната нощ. Ако не сте от т. нар. сови и не се разбирате добре с ранната утрин, настройте часовника за по-ранен час от обикновено, за да не изглеждате като въплъщение на живите мъртви. Независимо от броя кафета, които сте изпили, хората ще забележат, че духом не сте там. 

  • Уверете се, че езикът на тялото ви изпраща правилните сигнали (Как изглеждате от разстояние 12 инча?):

Когато става дума за формирането на отношения в нетуъркинг екип, важната информация е дали заслужавате доверие, приятелство, искрени ли сте, открити ли сте – тя се комуникира чрез невербални сигнали като позата, изражението на лицето и жестовете с ръце. Когато сте увлечени в разговор, гледайте човека отсреща директно в очите и останете фокусирани върху това, което казва. Навлезте повече в разговора, вместо да бягате от него – не стойте като истукани със скръстени ръце. 
Можем много да говорим за това как вашето държание рефлектира върху другия човек, когато се срещате за първи път. Убедете се, че когато говорите с другите, вашето излъчване е позитивно и открито. 

  • Друга част от правилото за „12-те инча“ е да се уверите, че знаете в кой джоб държите собствените си визитни картички и да имате достатъчно на разположение. 

Нищо не крещи „Някой от тези дни ще трябва най-после да се организирам!“ така, както да подадете на потенциален партньор за препоръки чужда визитка. Затова се убедете, че имате определена система на подреждане на вашите лични визитки, далеч от чуждите.

  • Още нещо – помнете да се усмихвате, когато срещате някого за първи път.

Проучванията са доказали, че ако се усмихвате, докато говорите, изглеждате по-открити и достъпни. Не е нужно да прекалявате и да стискате ръцете на околните като истински клоун – просто покажете, че си прекарвате добре и това ще изпрати правилното послание. 

  • Убедете се, че сте готови да говорите (Кои са първите 12 думи, които излизат от устата ви?):

Когато някой ви запита с какво се занимавате, бъдете готови с отговора или с уникално продажбено послание, което е кратко, но запомнящо се. Доброто послание е офлайн еквивалентът на поста в социалните медии... нещо, което провокира любопитство и заинтересованост към продукта. Средно времето, нужно за подобен отговор, е 20 секунди; по-дълъг период на говорене не работи добре. Каквито и думи да изберете, убедете се, че отговорът ви е бърз и информативен, без да звучи прекалено репетиран или заучен.

Възприятието е реалността, когато става дума за среща с хора за първи път. Ако те ви възприемат като неподходящи за себе си, просто няма да са склонни да ви отправят или предоставят препоръки, независимо от работата, която действително можете да свършите. Въпреки това, спазвайки правилото 12 x 12 x 12, ще извървите дълъг път към създаването на правилното впечатление само за едно мигане на окото.





Прочете още рубриката "Успешните BNI истории" в България: