вторник, 28 февруари 2017 г.

7 стратегии да поддържате връзка

автор д-р Айвън Майснер, основател на BNI

Често ме питат "Как да поддържам връзка с хората?" или "Как мога да възобновя контакта си с хора, които не съм виждал или говорил напоследък?"

Необходимо е да се започне с поемане на ангажимент пред самия себе си - това да не се случва. Ако в миналото не ви се е отдавало, започнете като се фокусирате върху подобряване на тези отношения  още от днес. Искам да предложа 7 изпитани стратегии за поддържане на връзка със създадените контакти:
  1. Сортиране на контактите. Не можем да поддържаме връзка с всички. Създайте списък от хора, с които искате да поддържате контакт.
  2. Използвайте системата, която тези хора използват. Ако те наистина са важни за вас, появете се там, където са те - електронна поща, социални мрежи, телефон.
  3. Използвайте социални медийни платформи за споделяне на новини и актуална информация. По този начин хората могат да видят това, което вие сте постигнали, дори ако не изпратите лично съобщение.
  4. Изпратете писмо или картичка по класическа поща – например за празници.
  5. Използвайте системи за съобщения като Skype или Facebook Messenger.
  6. Провеждайте периодични телефонни разговори. В някои случаи  редовно проведен разговор е най-подходящата и ефективна форма на комуникация.
  7. Срещайте се лице в лице. Нищо не работи по-добре от контакта лице в лице и директния разговор.


Имате ли вече стратегия? Или идея за това как можете да използвате една от тези седем стратегии? Ще споделя и един допълнителен съвет, преди да се спра на всяка една подробно. А именно -  наистина е необходимо да се започне от поемане на ангажимент за подобряване на уменията в тази област. 

Има една китайска поговорка „Кога е най-подходящият момент за засаждането на дъб? Отговорът е преди 20 години. Кога е следващият най-подходящ момент? Днес.“

Ако искате да се подобрите разпознаваемостта си сред познатите ви, можете да започнете още от днес, ако не сте били много добър в това досега. Фокусирайте се върху усъвършенстване на тези стратегии. Те не винаги може би ще са най-доброто, но със сигурност може да си изберете три, четири или пет от тях и да започнете да ги прилагате. Нека да ги разгледаме подробно:

Първо - сортирайте вашия списък с контакти. Не можете да поддържате връзка с всички. Уверете се с кого искате да останете свързани и защо. Контактът може да бъде личен или професионален, но създайте списък, върху който искате да се съсредоточите. Имам предвид хора, с които наистина искате да поддържате връзка и които могат да помогнат за изграждането на дългосрочни отношения. Нищо не убива една връзка по-ефективно, отколкото пренебрежението. 

Номер две – използвайте системата и начина за комуникация, която използват и хората, с които искате да сте във връзка. Това може да бъде Facebook или LinkedIn, но също така и Pinterest или някои други програми. Каквото и да използват, ако наистина искате да сте във връзка с тези хора, ще трябва да използвате същата система. Когато започнах да мисля в тази насока ме порази фактът, че всяко едно от моите деца използва различна система за комуникация. Ясно е, че искам да остана свързан с децата си. Ако искам да съм във връзка с тях, трябва да се съобразя с тях, а не със себе си като техен баща. Те могат да желаят или не да използват комуникационните канали, които използвам аз. Но аз имам нужда да бъда там, където са те. Например за най-голямата ми дъщеря, начинът на комуникация е изпращането на текстови съобщения или телефонно обаждане. Пиша й или й се обаждам и бум - тя отговаря на момента. В общуването с втората ми дъщеря - забравете за изпращане на текстови съобщения или  телефонни разговори. Просто не става. Тя не отговаря. За нея комуникацията е What’s App. Аз не го разбирам. Не го разбирам, но това е комуникацията за baby boom - поколението. What’s Аpp - ако й изпратя съобщение, тя отговаря на момента. Но ако й пратя мейл, няма смисъл да чакам отговор. Телефонно обаждане няма шанс да ме свърже с нея. При синът ми начинът на разговор минава през една онлайн игра, наречена Steam - той е геймър. Обича да играе игри, и е запознат със система за онлайн съобщения в Steam. Така че се включих в Steam. Купих си няколко игри и ги играя. Основната причина да го направя, е за да остана във връзка с него. Някои от игрите, които си купих са игри за няколко играчи, така че да можем да играем заедно. Но наистина хубавото е, че дори и да не играя, мога да се включа в Steam и да му изпратя мигновено съобщение. И той ще реагира веднага. Защото това е, което той прави. Мястото, където е той.

Затова съветвам - използвайте системата, която използват хората, с които искате да общувате. Споделих моята стратегия за децата ми, но тя също така е приложима в бизнеса. Нужно е да знаем, че някои хора са наистина активни в LinkedIn. Други са по-активни в Twitter, а трети във Facebook. Ако аз наистина искам да съм в контакт с дадени хора, трябва да го направя чрез съответния канал за комуникация. 

Номер три - ползвайте социални медийни платформи. Като Facebook, LinkedIn или Twitter, за да имате предимство чрез споделяне на новини и четене на новини, без да се налага да говорите с хората, на индивидуална основа, както когато им пишете или им се обаждате. Когато присъствате активно в социалните медии, можете да коментирате нещо или да харесате нещо много по-лесно. Това е и  много по-лесен начин да протегнете ръка и да кажете: "Какво ново?" Можете да коментирате снимки, които хората, от които се интересувате, публикуват. "Вие имате нова работа!",  "Ти си с нова прическа!." Каквото и да е. Тези допирни точки ще ви помогнат да поддържате връзка с хората, с които желаете.

Номер четири - От време на време, използвайте физическите пощенски услуги. Да -  о, Боже мой! Изпратете писмо или картичка, макар да вярвате, че е част от старата школа. Но тогава е почти гарантирано, че някой ще го прочете, защото никой не изпраща вече писма. Много малко хора изпращат реални картички. Така обикновена пощенска картичка ще бъде свидетелство за голям интерес от ваша страна.

Стратегия пет – Skype, Masenger, Viber или друга система за мигновени съобщения.  Какво използват хората, които ви интересуват? Много хора използват системи за съобщения онлайн. Аз се свързвам по Skype само с тези, които лично познавам. Но има хора оставят своята линия отворена, сякаш е телефонна.  Включете се в този канал, за да сте във връзка с тях. 

Стратегия номер шест - периодично телефонно обаждане. Луда идея, знам. Но наистина - говорете с хората. Вашият мобилен телефон има зелен бутон. Използвайте го. Натиснете „обаждане“. Ако е удобно, провеждайте редовни разговори с някои хора. Жена ми и сестра й го правят от години и го наричат „сестринско телефонно време“. Така те се свързват по едно и също време всеки месец, за да разговарят. Аз също правя това с хора в моите среди, а с хората, с които правя бизнес – имаме редовни телефонни разговори, записани в календарите ни.

Под номер седем от стратегиите, за да поддържате връзка, е комуникацията лице в лице. Не бъдете пещерен човек. Нищо не вреди на комуникацията така, както липсата на разговор лице в лице.

Трябва да се яде на закуска и обяд всеки ден. Защо не направите това по няколко пъти на седмица с добър партньор? Можете да убиете два заека с един куршум, създавайки стратегия как можете да бъдете полезни един на друг. 

Както вече споменах, пренебрежението е ужасно, когато става въпрос за изграждане на социален капитал. Започнете още днес. Поддържайте връзка. Използвайте някои от тези техники като начин да следите контактите си и да поддържате връзка с хората.



Абонирайте се за бюлетинът на BNI България, за да получавате повече съвети за това как препоръките могат да помогнат на Вашият бизнес разстеж >>>